Kiinalainen uusivuosi Kambodzassa part 1

Lähdimme Sanaan kanssa viettämään kiinalaista uutta vuotta Kambodzaan keskiviikkona. Loma yliopistolta oli hyvä tilaisuus lähteä katsomaan muita Aasian maita, varsinkin kun oma lomani jatkuu melkein kaksi viikkoa kurssivalintojeni takia. Ehkä vähän harmittaa, etten päässyt katsomaan uuden vuoden hulinoita Hongkongissa. No kuitenkin lensimme Phnom Pehniin keskiviikkona ja ostimme tarvittavat viisumit kentältä. Viisumeihin tarvitsi kaksi passikuvaa (oikeasti yhden) ja se maksoi 30USD. Kambodzassa on käytössä sekä USAn dollarit, että paikallinen valuutta. Kannattaa osata vaihtokurssit ulkoa, koska turisteille annetaan välillä takaisin vähemmän rahaa rieleinä.

Matka kentältä ensimmäiseen hotelliimme kesti 1,5h, joka oli todella pitkä aika verrattuna matkan pituuteen (11km). Oltiin molemmat aika pöllästyneitä, kun tuk tukeja ajoi kaikkialla ja kokonaiset perheet (5 ihmistä!!) istuivat saman skootterin kyydissä. Koko liikennejärjestelmä on täysi kaaos. No vihdoin saavuimme hotellille, jonka työntekijät olivat todella mukavia. Meille tarjottiin tervetuliaisjuomaksi tuorepuristettua appelsiinimehua ja työntekijä vei meidät ja tavaramme huoneeseemme. Huone oli siisti ja mukava. Päätimme pienen tutkimisen jälkeen lähteä etsimään VIBE-kahvilaa, joka sijaitsi noin 1km päässä.

Kokonainen perhe samalla skootterilla
Kävelessämme kahvilaan huomasimme, ettei Phnom Pehnin teitä ole tehty kävelemiseen. Kaikki ajavat tuk tukeilla, skoottereilla ja autoilla. Tuntui melkein vaaralliselta olla ainoa kävelijä tiellä. Vieressämme oleva joki haisi myös todella pahalle... Onneksi VIBE-kahvilan Arab bowl, kookosvesi ja bataattiranskalaiset pelastivat väsyneet ja tyrmistyneet matkalaiset. Ruoka Kambodzassa, ainakin länsimaalaisille suunnatuissa ravintoloissa, ei ole halvimmasta päästä. Kuitenkin esimerkiksi VIBE-kahvila lahjoittaa osan tuotostaan lasten koulunkäyntiin, sekä on täysin vegaaninen.

Seuraavana aamuna heräsimme hotellin aamupalalle, mikä oli ihan hyvä! Tämän jälkeen suuntasimme Tuk tukilla Giant ibiksen bussipysäkille, josta matkasimme Siem Reapiin. Tunnelmat Phnom Pehnistä eivät tällä hetkellä ole kauhean hyvät. Infrastruktuuri on todella huonossa kunnossa ja roskia on kaikkialla. Menemme Phnom Pehniin vielä kahdeksi yöksi, joten tunnelmat saattavat vielä muuttua.

Gian Ibiksen bussimatka Siem Reapiin oli miellyttävä. Bussissa oli ilmastointi, wifi ja he tarjosivat vettä ja croissantin. Matka kesti noin 5 tuntia, vaikka lippua ostaessa meille ajaksi arvioitiin 7 tuntia. Matkalla pysähdyimme kahdelle 10 min vessatauolle sekä 30 minuutin ruokatauolle. Yhtiö on varsinkin turistien keskuudessa suosittu ja meidän loput matkamme ovat sen kautta. Siem Reapissa otimme taas tuk tukin hotellille, jonka henkilökunta oli taas kerran hyvin mukava ja avulias. Saimme heti tervetuliasjuomat, sekä viileät käsipyyhkeet. Huoneemme on ihana ja heti huoneen ulkopuolella on uima-allas. Päätimme illalla lähteä katsomaan Night markettia, jossa söimme meksikolaista ruokaa ja ostimme housut. Hotellilla sovimme henkilökunnan kanssa, että lähdemme aamulla 4.30 ostamaan Angkor Parkin lippuja ja menemme Angkor Watiin katsomaan auringonnousua.

Night Marketin lähellä oleva Pub Street

Angkor Watin auringonnousu

Pakolliset temppelikuvat
Temppelipäivän päätteeksi olimme varanneet spahoidot Cool Sense-spasta ja heidän Tuk Tukinsa tuli hakemaan meitä ja toi hoitojen jälkeen takaisin. Vietimme myös tänään temppelipäivän ajellen tuk tukilla temppeliltä toiseen ja tutkien temppeleitä kuumuudessa. Illalla kävimme taas kerran VIBE-kahvilassa, joka on sekä Phnom Pehnissä, että Siem Reapissa. Olemme nyt kiertäneet kaikki Parkin sisällä olevat temppelit ja pitää miettiä minne huomenna suuntaamme. Huomiseksi olemme varanneet myös retken Floating villageille ja maanantaina suuntaammekin jo takaisin Phnom Pehniin.