Siem Reap, Phnom Penh ja Sihanoukville (Kambodza part 2)

Viimeisenä kokonaisena päivänä Siem Reapissa lähdimme kello 6.30 hotellilta Roluos Group temppeleille. (Hotellin omasta tuk tuk-kuskista kerkesi tulla meidän ystävämme ja hän oli aina hyvin iloinen viedessään meitä paikasta toiseen.) Pääsimme kokemaan Angkor parkin ulkopuolisia temppeleitä täysin rauhassa, koska olimme ensimmäisinä paikalla. Kahden päivän temppeliövereiden jälkeen oli virkistävää tutustua temppeleihin yksin.

Viimeinen temppelipäivä
Temppelikierroksen jälkeen rentouduimme hotellilla uima-altaalla, ennen illan ohjelmaa. Varoituksen sanana, iltaohjelmamme ei ollut todellakaan mielikuvieni mukainen. En suosittele sitä kenellekään. Olimme varanneet TARA River Boatin Floating Village Sunset-tourin, joka alkoi hotelliltamme 15.30. Autossa ei tietenkään ollut meille turvavöitä. . Ensimmäinen pysähdys matkalla oli riisi- ja lootusfarmi, jossa paikalliset tekivät tuotteita myyntiin. Koska on kuivakausi, tilalle ei ollut riisiä eikä lootuksia.

Lootusfarmi

Missä lootukset kasvavat

Matka jatkui satamaan, josta otimme veneen Floating villageille. Koko veneily oli todella vaarallista, veneitä tuli oikealta ja vasemmalta. Ihmeellistä, ettei kukaan törmännyt toisiinsa. Koko venematkan kaikkialla oli roskia, mikä ei ole ihme, koska täällä ei varmastikaan kierrätetä, vaan kaikki roskat dumpataan ulos tai jokiin. Vesi oli myös hyvin sakeaa. Matkalla olisi voinut nähdä krokotiileja, mutta koska kuivakausi, ei ollut niitäkään. Sitten näimme floating villaget, jotka olivat hienot. Heillä oli kirkkoja, poliisilaitoksia ja kouluja alueella. No sitten jouduimme yhteen pahimpaan painajaiseeni, eli krokotiili-, käärme- ja kalafarmille. Eläintenolot olivat aivan kamalia, krokotiileistä tehtiin laukkuja ja ruokaa. Heti noustessamme kelluvaan taloon, sen ulkopuolella oli lapsia pyytämässä rahaa. Toinen istui ämpärissä vedessä ja toinen oli äitinsä kanssa veneessä kaulassaan käärme. Jos heistä otti kuvan piti maksaa 1$. Kambodzassa kaikkialla sanotaan, ettei saa tukea lapsityövoimaa. Se kannustaa lapsia jättämään koulun kesken ja jatkamaan töitään. Luin myös, että orpokodit ovat suuri ongelma Kambodzassa. On olemassa enemmän orpokoteja, kuin orpoja. Turistit antavat rahaa orpokoteihin ja vanhemmat antavat lapsensa pois.

Saimme kuulla myös, että krokotiilejä ruokitaan noin 1-2vk välein ja ne ovat näytillä vain turisteille. Tuli paha mieli siitä, että annoin rahaa tälläiseen. Lopullinen kohteemme eli vene, jossa söimme illallista ja saimme juoda niin paljon juomia kuin halusimme, oli onneksi ihan mukava. Maisemat olivat kauniit ja isossa veneessä oli alle 20 ihmistä. Tutustuimme myös vietnamilaiseen, kiinalaiseen ja kahteen norjalaiseen naiseen. Ruoka oli ihan ok. Kotimatka oli kyllä myös pahinta, ajoimme täysin pimeässä ilman valoja. Melkein törmäsimme toiseen veneeseen. Näin ensimmäisen krokotiilin vedessä. Retkiopas lopulta meni veneen keulaan taskulampulla näyttämään muille veneille sijaintimme. Onneksi lopulta pääsimme hotellille...

Floating village

Auringonlasku veneestä

Seuraavana päivänä lähdimme takaisin Phnom Penhiin, tällä kertaa matka kesti 6 tuntia. Hotellimme sijaitsi tällä kertaa lähellä jokea ja alue oli vähän miellyttävämpi kuin missä olimme viimeksi olleet. Hotelli ei ollut kuitenkaan yhtä hieno tai yhtä hyvä palvelu. Seuraavana aamuna meillä lähti jo kello 8 bussi Sihanoukvilleen, joten menimme aikaisin nukkumaan. Sihanoukvillessä majoituimme Otres beachin läheisyydessä ja paikka oli todella ihana. Hotellimme ei taaskaan ollut parhaimmasta päästä, mutta ainakin se oli halpa.

Phnom Penhin hotellin kissa

Näköala aamupalalta

Näköala toiseen suuntaan

Puisto joen varrella, jossa oli myös teltoissa nukkumassa ihmisiä