Koh Rong (Kambodza part3)

Tällä hetkellä kirjoitan yksin huoneestamme, koska Sanaa on jo lähtenyt takaisin Sihanoukvilleen aamuveneellä. Lomailu Coconut Blv Resortissa oli rentouttavaa eilisen sekoiluja lukuunottamatta. Saavuimme keskiviikkona Koh Rongille Sok San Villageen Cambodia Speed boat-yrityksellä ja otimme sieltä skootteritaksit resortille. Paikka oli todella ihana ja rauhallinen, joten saimme rentoutua kolme melkein kokonaista päivää siellä kaiken matkustamisen ja temppeleiden tutkimisen jälkeen.

Eilen lähdimme varaamaan noin 45 minuutin kävelymatkan päähän lippua takaisin Sihanoukvilleen. Ensinnäkin matkalla Sok San Villageen Sanaa onnistui satuttamaan jalkansa ja siihen tuli haava. Kun saavuimme lipun varmistuspaikkaan, meille kerrottiin, että tarvitsemme myös sen lapun jonka saimme kun saavuimme Koh Rongille. Minulla ei tietenkään sitä ollut mukana, koska kukaan ei koskaan missään vaiheessa sanonut, että tarvitsemme sen lipun takaisintulomatkaan. Minulla oli sähköpostissa nimittäin nimellä varustetut lippuvahvistukset edestakaisin matkaan ja lipuissa luki, että ne riittävät. No ensin avulias poika yritti meitä auttaa ja laittoi meidät puhumaan kysyisen yhtiön asiakaspalvelijan kanssa. Asiakaspalvelija löi meille luurin korvaan, kun yritimme selittää asiaamme. Sitten kuulemma 15 dollarilla olisin voinut ostaa kotimatkaksi lipun. Halusin kuitenkin mennä takaisin resortille varmistamaan, ettei lippu varmasti ollut jossain muualla. Minulla oli kävelymatkalla mukana nimittäin vain rantavaatteet.

Coconut blvd. resort

Resortti sijaitsi kookosfarmilla

Pakollisia somekuvia
Aamupalaksi sai valita joko pannukakkuja tai omeletin

Resortin koirat tarjosivat auringonottoseuraa rannalla

Emme nähneet pimeässä hohtavaa plaktonia, vaikka sitä koitimmekin etsiä.

Sanaa päätyi ottamaan skootteritaksin resortille ja minä kävelin takaisin 45 minuuttia. Lopulta lappu ei löytynyt ja sama yhdistys kertoi minulle, että en voi bookata lippua resortilta, vaan minun on otettava (heidän pyörittämänsä) skootteritaksi takaisin, jotta voin lipun ostaa. Jolloin lipulle olisi tullut hintaa noin 30 dollaria (mukaan luettuna matka Sok San Villageen ja takaisin resortille, sekä skootteritaksi satamaan). Alkoi tuntumaan jo ihan naurettavalta ja koitimme resortin työntekijöiden kanssa selvitellä asiaa, mutta heidän kielitaitonsa oli myös sillä tasolla, ettei siitä mitään tullut. Lopulta päädyin Bova speed boatiin, jonka asiakaspalvelu oli paljon mukavampaa ja he tulevat hakemaan minut autolla resortilta ja pystyin varata lipun puhelun välityksellä. Lipulle tuli loppujen lopuksi hintaa 18 dollaria, taksikyyti mukaan lukien. Oli helpotus, etten joutunut mennä takaisin ja antaa lisää rahaa tuollaiselle yritykselle, joka pyrkii vain hyötymään turisteista. (Tietty oma vika, kun ei tälläisessä maassa pidä kynsin ja hampain kiinni jokaisesta lapusta jonka saa.)

Loman loppu vähän latisti fiiliksiä Kambodzasta. Toivottavasti pääsen ajoissa kuitenkin Sihanoukvilleen ja ehditään bussiin takaisin Phnom Penhiin. Vietämme siellä vielä yhden yön ja maanantaina palaamme Hong Kongiin. Tiistaina odottaa sekä Kiinan testi, että Human rightsin midterm quiz.