Jetlagged

Vankila, jossa asun seuraavat 5kk

Saavuin Hongkongiin 2.1.2018 kello 6.55. Olin sopinut tamperelaisen Ellan kanssa, että tavataan uudestaan Hongkongin kentällä ja otetaan yhteinen taksi Universitylle. Omat fiilikset eivät olleet parhaat lentokoneessa Amsterdamista Hongkongiin tai vielä Hongkongin lentokentälläkään. Onneksi kentällä sanoin Ellallekin omista fiiliksistäni ja hän sanoi tuntevansa ihan samalla tavalla. Kun sen sai sanottua ääneen tuli paljon parempi olo.

Lentokentällä jouduin aivan toiseen päähän Exitiä, joten otin junan alimmasta kerroksesta passin tarkastuksen ja matkatavaroitteni luo. Passin tarkastuksessa sain mennä muiden Hongkongissa asuvien jonosta, koska minulla oli passissani opiskelijaviisumi. Kaikki meni todella nopeasti ja sain heti omat matkatavaranikin. Sen jälkeen tapasin Ellan ja mentiin yhdessä odottamaan hänen Buddyaan Katieta. Katie ohjasi meidät taksille ja kertoi kantoninkiinaksi taksikuskille minne olemme menossa. Selvisi, että Katie on samassa Collegessa ja hostellissa minun kanssani. Meillä kävi hyvä tuuri, kun Katie lupasi tulla auttamaan, koska saimme itse vain istua taksin takapenkillä ja ihailla maisemia.

Hostellilla Katie oli apuna, kun rekistöröidyin sisään. Respa ei kunnolla puhunut englantia. Hostellini on yksi vanhimmista täällä, nimeltään Adam Shall hostel. (Täällä ihan kaikkialle on annettava passikuva/passikuvia, niitä olisi pitänyt varmaan ottaa lisää mukaan... ) Olen kolmikerroksisen hostellin toisessa kerroksessa ja onneksi Katie oli apuna tavaroiden raahamisessa yläkertaan. Jaan huoneeni kahden muun tytön kanssa, jotka ovat molemmat varmaan lokaaleja. He saapuvat silloin vasta ensi viikolla, joten saan asua yksin orientaation ajan. Jokaiselle huoneessa asujalle kuuluu työpöytä, tuoli, kaapisto (johon kuuluu lukollinen kaappi), vaatekaappi ja sänky. Sänky on aika kova, mutta en ole ainakaan vielä saanut selkääni kipeäksi. Toin mukanani Suomesta oman tyynyn ja peiton sekä lakanat (niitä ei hostellista löydy).

Saapumiseni jälkeen jäin järjestelemään tavaroitani, kun Katie vei Ellan hänen hostelliinsa. Sovimme, että he tulevat hakemaan minut sen jälkeen ja menemme yhdessä rekistöröitymään opintoihin ja ostoksille. Aloin olemaan todella väsynyt ja sitten puhelimenikin hajosi. Alun huonot fiilikset jotenkin kasautuivat ja olo oli taas kurja. Noh, oli pakko reipastua, kun Katie ja Ella tulivat hakemaan minut huoneestani ja suuntasimme United Collagesta lähelle MTR-stationia rekistöröitymään. Otimme ilmaisen yliopistobussin läheltä hostellia, jolla pääsimme alas. Välimatkat kampuksella eivät ole  kovin pitkiä, mutta ne ovat joko aika jyrkkää ylämäkeä tai alamäkeä. Kampus on siis vuoristossa.
Kampuskartta, johon yritin keltaisella merkitä Universityn MTR-stationin ja oman Collegeni

Katien avulla pääsimme rekistöröitymispaikkaan. Sieltä löysimme tavaroita, joita edelliset asukkaat olivat jättäneet otettavaksi. Sain esimerkiksi paljon henkareita, jotka olivat tarpeellisia vaatekaappiini! Rekistöröitymisen yhteydessä saimme CUHK-kassin, T-paidan ja paljon oleellista tietoa. Allekirjoitimme joitain lappuja, sekä saimme orientaation aikataulun. Tämän jälkeen lähdimme MTR-stationilta Sha Tiniin Ikeaan, syömään sekä ruokaostoksille (asemalta nappasimme opiskelijaoctopus-korttiin lomakkeet). Matka Sha Tiniin (kaksi pysäkkiä Universityn pysäkiltä) maksoi 4,5 hongkongin dollaria, eli noin 50 senttiä. Opiskelijaoctopus-kortilla matka maksaa puolet siitä.

Ella osti tavaraa Ikeasta, mutta mulla tuntui olevan kaikki mitä juuri silloin tarvitsin. Söimme Ikeassa, Ella otti lihapullia (eivät kuulemma maistuneet samalta, kuin Suomessa) ja minä söin jonkun sienicrepen. Valikoima oli hyvin erilainen kuin Suomessa ja ateriani maksoi vain 15 dollaria, eli noin 1,5 euroa. Ikean jälkeen menimme suureen ostoskeskukseen, jossa suuntasimme Supermarkettiin (sen nimen jo unohdin). Sieltä ostimme huoneisiimme ruokaa sekä kosteuden poistajia. Huoneissa ei kyllä ole vielä ollenkaan kostea. Olimme Ellan kanssa molemmat lukeneet edellisistä vaihtokertomuksista, että vaatteet saattaisivat hostellissa kosteuden takia jopa homehtua. Kauppareissun jälkeen suuntasimme väsyneinä hosteilleihin nukkumaan.

Sain nukuttua pätkittäin 3h+5h, joten aamulla tunsin itseni aika virkeäksi. Olin sopinut Ellan kanssa, että tapaamme noin kello 12 rekistöröitymishuoneen kohdalla ja käymme kampuskierroksella. Pääsimme 45min näkemään campuksen tärkeimpiä paikkoja ja oikoreittejä (hissejä+liukuportaita), jos ei esimerkiksi mahdu bussiin ja on pakko kävellä ylämäkeen.  Tutustuimme myös muihin vaihtareihin, jotka olivat saapuneet joko 2.1 illalla tai 3.1. Kierroksen jälkeen haimme CU linkcardit, joiden avulla pääsee esimerkiksi kirjastoon ja omaan hostelliin. Olimme Ellan kanssa päättäneet, että lähdemme sen jälkeen keskustaan katsomaan minulle uuden puhelimen ja ihastelemaan keskusta-aluetta. Matka Austin-stationille (ja Apple-storeen) kesti Universityn MTR-stationilta noin 55 minuuttia ja maksoi 12 HKdollaria.

Keskustassa kaikki edellisen päivän huonot fiilikset unohtuivat (myös uusi kännykkä vaikutti asiaan).  Tässä pari Gopro-kuvaa Thim Sha Tsuista, jossa olimme.
Kowloon park, jossa näimme flamingoja!!

Turistielämää Ellan kanssa

Kello 17-18 aikaan, kun alkoi hämärtymään

Palasimme kotiin noin kello 20.00. Yritin nopeasti saada kaiken tehtyä, jotta pääsisin nukkumaan ajoissa. Olin todella väsynyt. No kerkesin nukkumaan kello 22-24, jonka jälkeen en koko yönä saanut enää nukuttua. Eli melkein samoilla silmillä menin kello 9.45 alkavaan orientaatiotilaisuuteen tänä aamuna. En tiedä sainko tilaisuudesta mitään kovin uutta tietoa, mitä en olisi vielä tiennyt. Mutta tutustuin ainakin moneen uuteen ihmiseen. Tämän jälkeen haettiin Ellan kanssa 7-Elevenistä nettiliittymät (Chinamobilen rajaton 3G nettiliittymä maksaa 10päivän ajalta noin 3 euroa). Kävin nopeasti kääntymässä Cantonesen survival-luennolla, mutta oli pakko tulla hostellille nukkumaan päänsäryn takia. Nukuin kevyet 3h päiväunet ja vieläkin väsyttää. Koitan pysyä vähän aikaa hereillä, jotta nukkuihin koko yön. Huomenna on tapaaminen oman advisorini kanssa kello 12, jonka kanssa katsotaan kurssivalintoja. Illalla vaihtareille yhteinen Welcoming Dinner Sha Tinissa.